• @ALL has read permissions
  • @Celostatni forum has upload permissions
  • @Registrovani priznivci has upload permissions

Sharing is like taking hitchhikers

Hardly anybody dislikes people, who take hitchhikers on board. Why should one dislike them anyway… Filesharers on the other hand are villains of the cyberspace in the eyes of many. Delinquents, who should be caught and punished. Obviously I do realise that comparing virtual and real environment is often misleading. In spite of that fact, I will attempt to describe an analogy, which seems kind of absurd at the first sight. It is worth thinking about though.

How do these activities work?

Hitchhiking works like this. The driver (mostly also the owner of the car) shares his car with the hitchhiker and does not expect any reward. It is usually the first time the driver and hitchhiker meet. The whole concept is built on mutual trust. The driver does not make any profit (there is even a small increase of costs for him through higher fuel consumption and unnecessary stops). Why does he do it then? He can say he has done something good during the day! He gets himself some entertainment - I believe that some of the stories I heard while hitchhiking, which I pass on, are worth taking me on board. He cheers a person up and gets “thank you” in return. He gets a unique opportunity to talk to a person he never saw before and will most likely not see in the future. This allows to share experiences one is often not willing to share with friends for various reasons. Last but not least he supports the whole phenomena of hitchhiking. Next time, he might be the hitchhiker and by taking people on board, he indirectly icreases his own chances of getting a ride while on the road. It is also relevant that taking hitchhikers was not the reason why the driver bought a car.

Sdílení funguje tak, že si člověk legálně (alespoň v ČR je dokonce i stahování filmů legální) pořídí nějaké umělecké dílo. O toto dílo se potom (opět bez hmotného zisku) podělí s internetovou komunitou. Co z toho má? Zkrátí si dlouhou chvíli - řada lidí má zpřístupňování filmů a seriálů lidem jako hobby. Díky těmto nadšencům tak můžeme v Čechách sledovat třeba japonské animované seriály, které v televizi vůbec nejdou. Dokonce i moje oblíbenkyně Markéta Prchalová přiznala, že proti této formě “pirátství” Česká protipirátská unie nebojuje. Potěší spoustu lidí, věřím, že tisíce poděkování od spokojených stahovačů je jedna z hlavních motivací lidí, co sdílí. Začlení se do komunity. Myslím, že sociální aspekt sdílení není radno podceňovat. Aby získali “slávu” a respekt okolí dělají lidé mnohem horší věci, než je sdílení jedniček a nul. Na závěr opět přichází podpora samotného fenoménu sdílení jako hodnoty. Protože chci stahovat, budu i dobrovolně sdílet je přirozený princip a osobně mi přijde morálně přijatelnější než platit si Rapidshare a být z obliga.

Dopady autostopu

Přemýšleli jste někdy o dopadu braní stopařů na veřejnou a automobilovou dopravu? Minulý rok jsem absolvoval asi 10 cest z Prahy do Berlína a zpět stopem. Student Agency tím nepochybně vznikla škoda řádově 600 Euro! Kdyby někdy hypoteticky narostlo stopování rozměrů současného sdílení filmů a písniček, jsem si jistý, že by se zvedla vlna odporu ze strany: Výrobců aut (kdo jezdí stopem auto nepotřebuje), dopravců - Stop zabíjí veřejnou dopravu!, finančního úřadu - stop se nedá danit a určitě by se vyrojila celá řada moralistů odsuzující stopující parazity na kraji silnice. Myslím si, že není náhoda, že je stopování v některých státech USA (třeba stát Washington) ilegální.

Nabízí se otázka, zda by se automobilový průmysl a veřejná doprava zhroutily, pokud by došlo k řádovému nárůstu topování. Osobně jsem přesvědčen že ne. Stejně jako Hollywood nejeví známky chudoby a úpadku (v úpadku jsou zastaralé obchodní modely typu videopůjčoven) adaptoval by se určitě i automobilový průmysl. Podobně jako u pirátství by bylo přínosem čistší životní prostředí (méně automobilů a fyzických nosičů) a narostla by míra dobrovolné solidarity mezi lidmi. Není to snad ideální stav, kdy člověk, který si to může dovolit, sveze chudšího?

Nové modely

Zmínit samozřejmě musím i rozvoj spolujízdy, což je fenomén, který se stopem souvisí. Ve chvíli, kdy je normální sdílet svoje vozidlo s jinými lidmi rozvíjí se samozřejmě i komerční způsoby tohoto sdílení. Pokud chcete jet do Berlína a stop vám přijde jako příliš krajní způsob vřele doporučuji Spolujízdu. Je to nejlevnější a nejrychlejší. Myslím, že podobným směrem by se měl vydat i zábavní průmysl. Prodávat přímo přes internet, nabízet maximální pohodlí (v tomto směru za pirátstvím ostudně zaostává) a především by pak měl přesvědčit uživatele, že platit za audiovizuální díla je v jejich zájmu.

© Piráti, 2016. Všechna práva vyhlazena. Sdílejte a nechte ostatní sdílet za stejných podmínek. Podmínky použití.