Pirátské EET FAQ

1. Zrušíte EET?

Výrazně jej omezíme a přepracujeme. EET se dá bez nadsázky přirovnat ke kauze Opencard - netransparetně zadaný, předražený projekt, s vysokými provozními náklady, kterého se ale není lehké zbavit. Na druhou stranu, pokud má finanční správa držet krok s daňovými podvodníky a umožnit občanům pohodlnější podávání daňových přiznání, elektronizaci se nevyhne. Otázka tedy nezní, zda EET zrušit nebo ne, ale čím ho nahradit a jaký režim zvolit v mezidobí.

Dočasné zachování EET podmiňujeme:

  • zastavením dalšího rozšiřování
  • výjimkami pro drobné podnikatele - např. vesnické hospůdky a prodejny, kulturní akce a farmářské trhy
  • výjimkou pro seniory
  • výjimkou pro platby kartou a přizpůsobením internetovému podnikání
  • základním otevřeným softwarem od státu zdarma
  • regulovanými poplatky za připojení</p>
  • revizí smlouvy s IBM

2. Proč nemá mít EET např. i malíř pokojů?

Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že mimo pohostinství a maloobchod neměly registrační pokladny či EET prokazatelný účinek a rozšíření tak nedává smysl. Pro funkčnost EET je klíčová možnost kontroly ze strany veřejnosti pomocí účtenkové loterie. Ta je ale např. u řemeslníků mnohem menší - svého zákazníka poznají mnohem lépe, a snáze tak odhadnou, zda mohou vyslovit obligátní otázku “Potřebujete účtenku?”. Navíc jde typicky o větší částky než oběd v restauraci a zákazník je tak v mnohem větším pokušení na dohodu přistoupit. U řemeslníku navíc ani EET nepomůže příliš s cílením kontrol, neboť mohou svoji živnost vykonávat po celé republice. Chybí tak pojítko mezi velikostí tržeb a sídlem firmy, které by umožnilo snáze odhalit podezřelé podniky. Zapojení ostatní sektorů tedy bude čistě dobrovolné, motivované ulehčením s byrokracií, které po zavedení jednotného inkasního místa nabídne.

3. Jak odhalíte daňové podvody bez rozšíření EET?

Abychom postihli daňové podvody i v ostatních odvětvích a zároveň ulehčili občanům běhání po úřadech, propojíme proto data z katastru nemovitostí, registru vozidel, správy sociálního zabezpečení a dalších státních institucí tak, abychom

  • Občanům co nejvíce ulehčili vyplnění daňového přiznání - většinu údajů má stát již k dispozici a může je předvyplnit
  • Odhalili výrazné nesrovnalosti mezi vykazovanými příjmy a skutečným majetkem

Je třeba také ucpat některé díry v zákonech, které v ČR umožňují snadné vedení firem s virtuálními sídly a bílými koňmi. Navrhujeme např. tyto opatření

  • Je třeba umožnit kontrolu pražských firem daňovými úředníky i z jiných krajů, kde má podnik pobočku nebo výrobnu. V Praze sídlí více jak třetina všech společností z celé ČR a třetina všech živností, zatímco úředníků finančních úřadů je řádově ve všech krajích stejně. To znemožňuje efektivní kontrolu a dělá z Prahy něco jako daňový ráj.
  • V případě převodu firmy na jiného vlastníka, nebo před stěhováním sídla firmy, zavedeme povinnost uložit kopii účetnictví u notáře. V ČR se při těchto příležitostech účetnictví příliš často ztrácí, což umožňuje převést společnost i s dluhy a pokutami na tzv. bílého koně a založit novou společnost se podobným názvem, stejnou provozovnou jen jiným IČ. Bez účetnictví se nedá vyčíslit škoda u zkrácení daně, a bez přesně vyčíslené škody nelze z procesních důvodů odsoudit někoho za zkrácení daně.
  • Znemožnění vydat oprávnění jednat plnou mocí jménem firmy bez toho, aby se na dotyčného převedlo i ručení za závazky firmy.
  • A další drobnosti, např. povinnost sdělovat FÚ všechny účty firmy, ne pouze jeden, zpřísněním pravidel pro ověření totožnosti u notářů apod.

Především se ale chceme zaměřit na daňové úniky velkých korporací a karuselové podvody.

4. Co Pirátům vadí na EET?

Piráti zavedení EET vytrvale kritizují od samého začátku. Zavedení EET bylo projevem arogance moci, kdy Andrej Babiš označil všechny drobné podnikatele apriori za podvodníky, aniž by tušil, jak různorodý tento segment je, jak vypadá jeho realita a jaké to způsobí potíže. Je nehorázné, jak rychle uměl stát zavést EET a jaký sám klade odpor registru smluv. Přitom samotný projekt EET byl vybrán bez výběrového řízení a odborníci jej označují za nekvalitní a předražený, rozhodně na jeho provedení není vidět ruka zkušeného manažera. Zdá se, že skutečným cílem zavedení EET bylo získání citlivých informací o trhu, které mají pro ministra, který zároveň podniká v řadě oblastí výroby, zemědělství, obchodu, médií i zdravotnictví, velkou cenu.

5. Jaké jsou hlavní problémy a jak je vyřešíte?

Možnost zneužití obchodních informací

Získáním podrobných informací o trhu argumentuje samo ministerstvo a uvádí, že díky nim bude moci lépe cílit kontroly. Jeho přístup k uchovávání citlivých informacím je však naprosto nezodpovědný.

Úvodní studie sloužící k přípravě výběrového řízení obsahuje řadu elementárních chyb a rozporů (bližší info zde. ) a i praktická implementaci má řadu nedostatků. I naprostý laik ví, že rodné číslo je citlivý osobní údaj. Ministerstvo financí však v jeho veřejném uvádění na účtenkách nevidí žádný problém, neboť jeho zneužívání je trestné, a proto jej nikdo nemůže zneužít. Podezřelé je i rozhodnutí Národního bezpečnostního úřadu, na které se běžně čeká řadu týdnů. V případě projektu EET byl však během tří dnů vyhotoven pouze dvoustránkový dokument s odkazy na paragrafy a s vágním odůvodněním. To je výsměch, ne analýza.

Problematický není jen únik informací ze strany státu, ale i během přenosu mezi podnikatelem a státem. Prosadíme proto, aby státu odcházely jednotlivé účtenky pouze zakódované a povinnost sdělovat FÚ pravidelně měsíční výši tržeb. FÚ tak nebude mít k údajům z jednotlivých účtenek přístup, dokud mu během kontroly podnikatel sám nesdělí privátní klíč. Ten bude muset být povinně uložen na Czech Pointu nebo u notáře. Klíčové vlastnosti EET umožňující lepší výběr daní ale zůstanou zachovány. Bude zachována možnost veřejné kontroly pomoci účtenkové loterie, bude znemožněno vyřadit z účetnictví část již vydaných účtenek. Účetnictví již nebude možno ztratit, zavřít firmu a zároveň si otevřít novou s de facto stejným typem podnikání. Na základě historie zasílaných záznamů bude možnost lépe cílit fyzické kontroly ze strany FÚ.

Velká finanční zátěž pro nejmenší podnikatele

Pro větší restauraci pravidelný měsíční výdaj v řádu stovek není problém. Pro člověka, který si svou živností vydělává lehce nad minimálním příjmem, jen aby nemusel být na pracáku, to problém je. Stejně tak je EET problém pro důchodce, ženy na mateřské, studenty, či někoho, kdo si na DPP přivydělává, než najde stálé zaměstnání. Běžné hospodě, pokud chce zajistit plynulý provoz, nestačí nejlevnější zařízení kolem 5 tisíc, reálnější je částka kolem 20ti. Náklady na EET netvoří jen jednorázový výdaj na pořízení pokladny a poplatky za jeho provoz. Aby restaurace a bufety nezhoršilyi plynulost obsluhy, musely často přes obědy najmout další pracovní sílu navíc pro zadávání účtenek. Požadovat po všech těchto skupinách, které vzhledem k výši obratu a slevám na dítě, manželku atd. stejně žádnou významnou daň neodvedou i v případě naprosto poctivého účetnictví, je prostě buzerace. Navíc i 5000Kč je pro tyto podnikatele významná překážka k tomu začít takto podnikat a nespoléhat se jen na sociální pomoc státu.

Prosadíme proto výjimky pro

  • výjimkami pro drobné podnikatele - např. vesnické hospůdky a prodejny, kulturní akce a farmářské trhy
  • seniory
  • výjimky pro eshopy apod., kde vše jede buď přes bankovní účet, platbu kartou nebo doručení na dobírku poštou, PPLkem apod.
  • Zavedeme regulované ceny za připojení (nejlépe zdarma). Pro velké telekomunikační firmy to byl výborný kšeft a odvádějí z ČR nepřiměřené zisky. Stát dodá zdarma otevřený software.

Provedení bez výběrového řízení, tajně a s vysokými náklady

Od začátku bylo všechno děláno špatně. Úvodní studie sloužící k přípravě výběrového řízení byla účelově rozdělena na dvě části, aby nebylo nutné vypisovat výběrové řízení. Byla dále držena v tajnosti v rámci špatného principu obskurity to security. Až únik její části odhalil, že je spíše kvůli její velmi nízké kvalitě a elementárním chybám. Zabezpečení technického řešení pro změnu vyhrála firma, která jediná splnila podmínky výběrového řízení, které však tato firma sama připravovala. Ministr Babiš také zázračně rychle dostal výjimku od Nejvyššího kontrolního úřadu a projekt zadal bez výběrového řízení. Je zažitým omylem, že pokud systém pracuje s velikým objemem dat, musí ho dělat obrovská firma. Kapacita systémů není na velikosti ani renomé firmy závislá. I malé firmy podnikající online spravují obrovské objemy dat o uživatelích, technických dat, dat o produktech. Technologicky je EET poměrně jednoduchý datový model, který si ovšem každý dodavatel pro „stát“ nechá bezvadně zaplatit. Andrej Babiš původní výběrové řízení zrušil a vybral firmu IBM, jejíž řešení bylo 9.5x dražší. Argumentem Andreje Babiše pro zadání „bez výběrka“ bylo nakládání s citlivým daty o lidech. K tomu ovšem jaksi při vývoji nedochází a při následné správě je už systém v rukou ministerstva. IBM má se státem smlouvu do roku 2021, a ročně nás provoz bude stát 170miliónů. Skutečné náklady do roku 2021 se tedy celkové náklady blíží miliardě, a násobně tak překračují původní odhad ministra. Konkrétní vyčíslení lze nalézt zde. Navíc vzhledem k patentovým právům, které dodané řešení obsahuje, nebude ani po tomto roce nebude možné vysoutěžit jiného správce.

K výdajům na straně státu se musí připočíst provozní výdaje na straně podnikatelů. Jejich odhady se v případě plné zavedení liší, ale pod 2-3 miliardy ročně nejdou, nemluvě o počátečních investicích. Česko má dnes nejdražší výběr daní v EU, a i pokud vezmeme nejoptimističtější odhady ministerstva financí ohledně výše dodatečně vybraných daní, efektivita výběru daní dále klesne.

Klíčové smlouvy s firmou IBM jsou dosud stále tajné, nicméně se zdá, že vzhledem k vysokým provozním nákladů a nutnosti zásadních změn, bude v případě zachování EET výhodnější vypsat nové výběrové řízení a celý projekt znovu od nuly.

Mýty a fakta kolem EET:

Babiš na rozdíl od Vaší manželky ví, kolik jste vypil piv.

Slogan TOP09 je zavádějící. EET nezískává žádnou informaci o protistraně, ani o produktu. Shromažďuje informace pouze o ceně a DPH. Do aplikací EET je nutné produkt uvést, ale to je z důvodu, aby program ulehčil účetnictví, ne proto, že to vyžaduje specifikace EET. Vzhledem k otevřenému API je jednoduché si to ověřit a v porovnání s černou skříňkou registračních pokladen jde o lepší řešení. Navíc levnější, neboť registrační pokladny je nutné z bezpečnostních důvodů často měnit a může je dodávat jen několik málo certifikovaných výrobců.

V současném provedení není tedy odesílaná informace poměrně strohá, samotná velikost tržeb je sice údaj, který může mít pro konkurenci význam, ale tento údaj už má FÚ i bez EET, jde spíše o zamezení falšování tohoto údaje. Navíc řádově větší riziko zneužití obchodní informace je v povinném kontrolním hlášení k DPH, které obsahuje protistrany a s nimi obchodované částky.

Je však třeba být velmi obezřetný, protože nikdo nezaručí, že údaje nebudou rozšiřována salámovou metodou, nyní již bez pozornosti mainstreamových médií. Informace jsou palivem 21. století. Není cennější komodity na trhu produktů a služeb než přesných informací. I za předpokladu jediného čísla, respektive několika čísel dle DPH skupiny na „účtence“ EET, spolu dávají takto sbírané informace komukoliv poměrně přesný obraz trhu, respektive lidí, kteří pracují na IČO, firem a objemu jejich zakázek. A Andrej Babiš je univerzálním dodavatelem čehokoliv. Znalost trhu je pro jeho podnikání klíčová. Patří mu v ČR téměř 300 firem.

Ze zemí bývalé evropské patnáctky mají evidenci účtenek pouze tři země – Belgie, Švédsko a Itálie.

Ano, ale evidence tržeb není v Evropě nic neobvyklého, některá z forem evidence tržeb existuje ve 14 zemích Evropské unie. Jsou to Itálie, Maďarsko, Slovensko, Chorvatsko, Polsko, Belgie, Litva, Malta, Švédsko, Rumunsko, Bulharsko, Řecko, Kypr, Slovinsko a Rakousko. Dále je třeba říci, že se nárůst tržeb v pohostinství se často prokázal, a např. Belgie má evidenci tržeb pouze právě u pohostinství.

Chorvatský model nefunguje, výběr daní se nezvýšil

Hodnotit dopady na výběr daní v Chorvatsku je těžké určit. Přiznal to Babiši, když obrátil o 180 stupňů a v parlamentu prohlásil, že výsledky výběru DPH v Chorvatsku nelze spolehlivě použít jako měřítko efektivity evidence tržeb. Zavádějícím způsobem jeho příklad vykládá většina ekonomů vyjadřujících se pro média, mezi nimi například Lukáš Kovanda, na jehož argumentech staví svou analýzu TOP09. Je sice pravdou, že EET se ve vyšším inkasu DPH neprojevilo nad rámec pohybů, které lze přičíst cyklickému vývoji ekonomiky. Ale je také nutné řici, že zároveň se zavedením EET bylo sníženo DPH v oblasti pohostinství a gastronomie z 25% na 10% a zároveň byla zvýšena hranice tržeb, pod kterou podnikatel nemusí DPH odvádět. Ostatně snížení DPH z 21% na 15% proběhlo u i u nás, jak kompenzace podnikatelům, aby se zmírnil dopad na ceny. Podle důvodové zprávy ministerstva to způsobí propad inkasa DPH o 0,5 miliardy. Odhad dodatečného výběru daňového inkasa v pohostinství díky EET je 0,8 miliardy, z toho necelá půlka připadne na zvýšený výběr DPH. Odečteme-li tato čísla, vyjde nám, že v pohostinství by výběr DPH měl mírně klesnout. Argumentovat primárně tím, že se za těchto podmínek nezvýšil celkový výběr DPH, tedy svědčí o hrubé neznalosti problematiky. Zvlášťě v případě Chorvatska, které žije z turismu a pohostinství a ubytovací služby tvoří na rozdíl od nás významnou část ekonomiky.

EET má za primární cíl zlepšit evidenci tržeb, ne výběr DPH. Nejčastější a nejprimitivnější způsob vyhýbání se dani u drobných podnikatelů je, že nakoupí mimo účetnictví včetně DPH, a pak prodají opět mimo účetnictví, a nemusí tak vykazovat zisk z těchto obchodů. Z tohoto zisku pak vyplácí své zaměstnance na ruku. Ve velké míře tak jde o zamezení úniku daně z příjmu, jak podnikatele, tak jeho zaměstnanců. V pohostinství je minimální mzda téměř standardem, a není vzácností, že v případě rodinných podniků jsou ostatní členové rodiny/zaměstnanci registrovaní na pracovním úřadě. Větší potenciál ve zvýšení inkasa z daně z příjmu vidí i MF, podle kterého na něj připadá 7 z 12 dodatečně vybraných miliard. Na podvody s DPH cílí primárně kontrolní hlášení k DPH (ale díky EET může ale dojít k překročení práhu pro jeho přiznávání). Celkem dobrou představu o tom, jaké finty se používají v pohostinství, si lze udělat např. z tohoto článku.

Chceme-li tedy hodnotit, zda je EET v chorvatsku zafungoval, je potřeba porovnat především výši tržeb. A zde opravdu došlo k výraznému nárůstu tržeb. V sektoru maloobchodu vzrostly tržby o 13,9 % a v sektoru stravování a pohostinství o 40,5 %. Podrobně zpracovaný rozbor chorvatského případu bez politického ideologického balastu lze nalézt v práci Markéty Jakobové.

S Lukášem Kovandou naopak lze souhlasit v tom, že očekávat od EET ekonomický růst je bláhové (i když i tady je jeho práce s daty dost účelová). Míra šedé ekonomiky u nás je relativně nízká, srovnatelná se západními zeměmi. EET je tak velmi nešťastný kanón na vrabce. Způsob, jakým ministerstvo odhadlo daňový přínos 12 miliard je hojně kritizován, a silně jej zpochybnil i Nejvyšší kontrolní úřad.

Stoprocentní nárůst tržeb podle Babiše

Babiš v polovině ledna na tiskové konferenci hlásil 100% nárůst tržeb. K číslu však nejsou k dispozici žádná data a bylo spočítáno pouze ze vzorku 4% restaurací. Dále hlásil 100% nárůst registrací k DPH z důvodů překročení limitu obratu. Není to krásné, taková kulatá čísla? Jistě nedošlo k žádné manipulaci. Pak ale statistický úřad zveřejnil, že dle jeho průzkumu došlo pouze k 7% nárůstu. Data jsou však pouze z dobrovolně vyplňovaných dotazníků, jejichž pravdivost se příliš neověřuje. Až pak MF ve svém vyjádření poskytlo hodnověrnější čísla na celém vzorku. Metodiky obou institucí jsou rozdílné, nicméně nárůst vykazovaných tržeb v desítkách procent se zdá reálný.

Kvůli EET končí stovky restaurací, hlavně na vesnici, tvrdí pivovary

Babiš v lednu prohlásil, že skončilo jen 104 hospod a naopak, že 370 dalších vzniklo. Jeho metodika však byla ihned zpochybněna.

Sdružení místních samospráv (SMS) upozorňovalo, že ohroženo je kvůli evidenci přibližně 700 hospod. Jde však o pouhé prohlášení těchto živnostníků, že se EET obávají, a jde tedy o politicky motivované číslo. Další čísla potom přinesl průzkum mezi pivovary, i ten hovořil o stovkách zavřených podniků, čísla přitom nedodaly všechny pivovary.

Seriózněji působí pokles v datech společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, která sbírá počty živnostenských oprávnění pro provozování hostinské činnosti Loni v prosinci podle nich bylo nově založeno nebo obnoveno 2099 živností a přerušeno či ukončeno 2882 živností.

Čísla je však nutné uvést do celkového obrazu. Provozování malých restaurací patří s ohledem na úbytek, ale i příbytek podnikatelů k nejdynamičtějším oborům. Mezi léty 2013 a 2015 skončilo každý rok v průměru 4 627 firem a živnostníků, přičemž ve stejných letech zahájilo v oboru stravování svoji činnost průměrně 3 642 podnikatelů ročně, dodala asociace. Podle ní pokračuje trend, kdy každý rok v oboru každý přes desetinu firem.

Je třeba také vzít v úvahu, že řada OSVČ ukončila a přechází na sro, což naznačují i čísla ČSZZ. Tento trend zde byl i před EET a má naprosto legitimních výhody. EET jej mohlo posílit z důvodů obav, že by daňová správa mohla na základě porovnávání vykazovaných tržeb s předchozími obdobími zahájit důkladnou daňovou kontrolu a doměření daně za uplynulé roky. Ukončením činnosti tak přerušili kontinuitu podnikání a po formální stránce se tomuto riziku vyhnuli.

Podnikatele mohly k ukončení činnosti přimět i další chystaná regulace - zákaz kouření nebo změna loterijního zákona. Z průzkumu pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR vyplývá, že za největší problémy považují nedostatek kvalitního personálu a také nárůst papírování, až teprve poté následuje EET a neúměrný počet státních kontrol. Podle Heinekenu zavírají hlavně menší hospody především na vesnicích. Nejčastěji se jedná o podniky, které nemají kuchyně a jejich provoz je tak závislý na prodeji alkoholu, na který se snížení sazby DPH ovšem nevztahuje.

I když z těchto uvedených statistik jednoznačný závěr udělat nelze, počty podniků, které kvůli EET zavřely nebo se přeměnili v soukromé kluby, se určitě počítají na stovky. Piráti prosadí do EET takové výjimky, aby se drobné vesnické hospůdky mohly vrátit zpět.

Řemeslník si k Vám domů musí přinést kromě nářadí i tiskárnu

Řemeslníkům s řádově desítkami vydaných účtenek stačí chytrý mobil, není třeba tiskárnu, stačí opsat na 4 číselný kód na připravenou účtenku (zbytek číslic se nemění, lze si je připravit předem).

Navrhni úpravu