• @Registrovani priznivci má oprávnění číst
  • @Republikove predsednictvo má oprávnění mazat
  • @Celostatni forum má oprávnění číst
  • @TZ má oprávnění mazat
  • @ALL má oprávnění číst

Pirátům se nelíbí verdikt soudu v kauze Lego: „Politici by pak museli chodit nazí."

Piznam

17.6.2015, Praha: Soud zamítl odvolání Pirátů ve sporu s firmou Lego, za použití žlutých postaviček v předvolebním spotu se musí omluvit. Lego žalovalo Piráty za porušování ochranných známek, za zásah do dobré pověsti právnické osoby a za nekalou soutěž. Spor rozpoutala předvolební kampaň z roku 2012 nazvaná „Vypustíme kaprům rybník“. Piráti ve svých spotech naráželi figurkami z lega nejen na kmotry a velké politické strany, ale také na problematiku autorského práva. Přiznávají, že chtěli vyvolat veřejnou debatu na téma hranic copyrightu a absurditu některých požadavků velkých firem.

Hračkářské firmě spojení s Piráty vadilo, stejně jako medializace případu. Odvolávali se na ochranu hospodářské soutěže a obchodní známky. „Společnost LEGO svou reakcí dosáhla přesného opaku. Do chvíle, než podala žalobu, většinu lidí ani nenapadlo, že by Piráti měli s firmou LEGO cokoliv společného. Byli jsme svědky tzv. Streisand effectu, tedy jevu, kdy snaha něco zakázat nebo odstranit z veřejně dostupných zdrojů vyvolá zvědavost a masový zájem veřejnosti,“ vysvětluje Lukáš Černohorský, předseda Pirátů.

Firma Lego argumentuje tím, že si nepřeje být vtahována do politického boje. Toto sice deklaruje i ve svých vnitřních předpisech, ale sama je v minulosti porušila, například použitím své stavebnice znázorňující inauguraci amerického prezidenta Baracka Obamy. Navíc, právě cenzurou předvolebního spotu Pirátů během říjnových voleb zasáhlo do politické soutěže LEGO nejvíce. Společnost také údajně nechtěla vzbuzovat dojem, že Piráty podporuje či sponzoruje.

„Je nesmyslné si myslet, že jakmile nějaký politik například veřejně během natáčení obleče oblek určité značky nebo používá určitý mobilní telefon, je s touto značkou automaticky spojen. To by pak politici měli chodit nazí? V celé své historii nebyla Pirátská strana sponzorována žádnou velkou společností, natož společností nadnárodní. Všechny naše sponzory si každý může dohledat na Internetu na našich webových stránkách https://www.pirati.cz/fo“, vysvětluje svůj postoj Černohorský.

Kauza LEGO nabízí paralelu také s jinou kampaní Pirátů, kdy strana své webové stánky graficky přizpůsobila tak, že věrně napodobovali oblíbenou webovou stránku seznam.cz. Tehdy však vedení portálu Seznam zareagovalo zcela opačně, nápad Pirátů pochválila jako dobrý marketingový tah a ještě Pirátům i vytvořila logo.

Samotné rozvržení textu či barevná kompozice stránky by neměla být podle Pirátů předmětem copyrightu či boje, stejně jako zobrazení žlutých postaviček LEGEM pouze inspirovaných. Jelikož Pirátská strana nevyrábí hračky a není konkurentem LEGA, mělo by zde být zohledněno právo na svobodu projevu v rámci předvolební kampaně. Piráti si počkají na rozsudek v písemné formě a následně zváží další právní kroky.

Kontakt

Ing. Lukáš Černohorský, lukas.cernohorsky@pirati.cz, předseda Pirátů, 601 573 955

© Piráti, 2016. Všechna práva vyhlazena. Sdílejte a nechte ostatní sdílet za stejných podmínek. Podmínky použití.