„Ministr Bek se svým ministerstvem zvolil chaotickou cestu. Problémem není to, že pracovníky škol budou platit zřizovatelé, ale to, že předem neposlouchal a nereflektoval, co jsme říkali nejen my, ale i ředitelé škol, starostové nebo hejtmani. Odklad na rok 2026 je dobrý krok, ale škoda, že přišel až teď, mohli jsme si tohle divadlo odpustit," okomentoval předseda Pirátů Zdeněk Hřib.

Zásadním problémem zůstává, že novela neřeší tzv. ostatní neinvestiční výdaje, tedy financování pomůcek pro žáky a vzdělávání učitelů. „Školy z bohatších krajů budou mít moderní učebnice či tablety, zatímco děti v chudších regionech nikoliv. To je pro Piráty nepřijatelné," řekla místopředsedkyně strany a Poslanecké sněmovny Olga Richterová.

„Vadí nám i to, že není jasné, jaké peníze školy v příštím školním roce skutečně dostanou. Ministr financí Stanjura nejspíš vůbec neřeší, jak bude rozpočet školství vypadat po podzimních sněmovních volbách. Taková nejistota je pro školy i zřizovatele naprosto nepřijatelná. Kromě toho, každý pátý student v Praze se nedostane na školu, kterou si přeje. Každá pátá rodina žije v nejistotě, jestli bude místo pro jejich dítě. A ministr Bek až po čtyřech letech ve funkci rozjímá o revizi přijímaček a maturit. To je pozdě. Navíc stále nevíme, kde vezme vláda peníze na platy kuchařek, uklízeček nebo školníků od září. Místo chaotických zásahů na poslední chvíli potřebujeme systémové změny, které vrátí lidem jistotu – ve školství i v peněženkách“ dodala Richterová.

Dlouhodobě chybí jasné ukotvení a stabilní financování odborných pozic na školách. Zaměstnanci tak žijí v nejistotě, a navíc jsou platově zařazeni mezi nepedagogické pracovníky, což neodpovídá jejich odbornosti. Ostrava tyto nezbytné pozice financuje už roky, a to částkou 25 milionů korun ročně. Tento systémový krok měl přijít celostátně daleko dříve. Stále je bohužel nejisté, jakým způsobem a v jaké výši budou tyto pozice financovány a jestli to bude vůbec dostatečné, doplnila Andrea Hoffmannová, expertka Pirátů na školství a náměstkyně primátora Ostravy pro vzdělávání, inovace a digitalizaci. 

„Víme, že v novele je i mnoho vylepšení, vycházejících ze strategie 2030+. Kdyby nebyla schválena, tak budou ohrožena místa školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů. Novela má pomoci zmírnit nerovnosti ve vzdělávání a podpořit péči o duševní zdraví, což považujeme za důležité,“ uvedla Barbora Pipášová, odbornice na duševní zdraví a vzdělávání a lídryně na Vysočině.

Zpět na seznam aktualit