Stav životního prostředí má přímý dopad na lidské zdraví, ale třeba i na hodnotu nemovitostí. Je proto zásadní, aby lidé měli co nejlepší přístup k informacím o tom, zda se v jejich okolí nachází nějaký zdroj znečištění a jak velký problém to je,“ říká k evidenci průmyslových emisí Mikuláš Peksa, pirátský europoslanec a předseda Evropské pirátské strany.

Nový portál by měl nahradit už existující registr, ve kterém se ale data objevují se zpožděním a jsou pro veřejnost špatně srozumitelná. Spolu se zřízením portálu europoslanci odhlasovali také zrušení výjimky z informačních a jiných povinností u těžařů a některých zemědělských provozů.

Výměnou za lepší data odpadne průmyslu byrokracie

Průmyslníci na oplátku získají rychlejší povolovací procesy na část zařízení. Poslanci prosazují navíc „nouzový režim“ povolování, který by bylo možné aktivovat v případě nečekaných událostí, jako je pandemie nebo válka. V takovém případě by úřady musely vydat rozhodnutí do tří měsíců.

Zrychlení administrativy a lepší koordinace na celoevropské úrovni je urgentně potřeba. Evropa potřebuje udělat technologický skok a maximálně efektivně zapojit nová řešení, která jsou šetrná k životnímu prostředí. Významně tím odlehčíme přírodě, nesmí se to ale zaseknout na byrokracii,“ vysvětluje změny Mikuláš Peksa.

Zrychlí například výstavba dobíječek pro elektroauta

Jako konkrétní příklad, kde zdlouhavá byrokracie a nekoordinovaný přístup jednotlivých států vysloveně brzdí potřebné změny, uvádí Peksa pravidla pro stavbu nabíjecích stanic pro elektromobily a plniček pro vodíkové vozy. Doposud totiž měly státy relativně volnou ruku v tom, kde jim umožní vzniknout a za jakých podmínek.

Europoslanci dnes ale odsouhlasili společná pravidla, která stanoví celoevropsky platné zásady. Nabíječky by na hlavních koridorech (TEN-T) měly stát po každém 60. kilometru a měly by být povinně veřejně přístupné.

Portál průmyslových emisí a změny v integrované prevenci a omezování znečištění jsou předmětem provázaných návrhů novel směrnice o průmyslových emisích (Industiral Emissions Directive) a nařízení o vykazování environmentálních dat v průmyslových instalacích (Industrial Emissions Portal). Výstavba dobíjecích stanic je upravená v nařízení AFIR (Deployment of alternative fuels infrastructure), u něhož poslanci už potvrzují kompromis dosažený v trialogu.