Nová legislativa zavádí přísnější požadavky pro udržitelnější, odolnější a výkonnější baterie. Zároveň také zvyšuje cíle pro sběr odpadu, účinnost recyklace a následné využití materiálů. 

„Jde přednostně o podporu cirkulární ekonomiky. Potřebujeme se přenést dál od tradičního modelu 'vyrob, spotřebuj, vyhoď', k situaci, kdy zachování nebo recyklace výrobku bude mít vždy přednost. Našim cílem je tedy snížit dopad na životní prostředí a společnost ve všech fázích životního cyklu baterií. Současně jde taky o snížení závislosti na dovozu kritických surovin, které jsou k výrobě baterií potřeba,” komentuje pirátský europoslanec Mikuláš Peksa. 

Piráti podpoří vytvoření nové kategorie lehkých dopravních prostředků, jako jsou elektrokola a elektroskútry, na které se bude vztahovat nová klasifikace baterií. Baterie u většiny zařízení bude také snadnější vyměňovat a pro spotřebitele by měla být jejich recyklace přístupnější. Přes speciální štítky se lidé také dozví uhlíkovou stopu baterií. Součástí regulace bude i povinný podíl recyklovaných kritických surovin v nových bateriích.

Nařízení také požaduje povinné záruky od výrobců týkající se lidských práv. „U baterií jsou problematickými materiály hlavně kobalt a lithium. Především u kobaltu potřebujeme záruky o tom, že se při jeho získávání dodržují lidská práva. Používá se hlavně u vozidel s dlouhým dojezdem, alternativu představují méně výkonné lithiové baterie. I u nich ale existují obavy týkající se dopadu na životní prostředí. Potřebujeme se proto soustředit na navýšení recyklačních kapacit a podporu inovací,” vysvětluje Peksa.