
„Volební slib Pirátů zajistit 200 tisíc nových domovů pro lidi, ne pro spekulanty, myslíme vážně. Proto v našem plánu na prvních 100 pracovních dnů vládnutí navrhujeme zavést akcelerační zóny, aby bylo možné výstavbu bytů v Česku urychlit,” řekl k pirátskému návrhu zákona o řešení urgentní situace v bydlení předseda a celostátní lídr Pirátů Zdeněk Hřib.
Akcelerační zóny budou podle Pirátů fungovat jako zvláštní režim pro územní plánování a povolování staveb, který odstraní dnešní byrokratické překážky. Zároveň mají být nástrojem, který umožní obcím i krajům aktivně vstupovat do procesu plánování a motivuje je k rychlé výstavbě.
„Nekonečné handrkování o stavební zákon žádné velké urychlení výstavby nepřineslo. Proto chceme jít jinou cestou. Dali jsme dohromady reálný návrh, pracovní paragrafové znění, který by umožnil stavět nové čtvrti města s blokovou zástavbou se zelení, a to už během 3,5 roku. Jedině tak může opravdu zajistit 200 tisíc nových domovů navíc,” doplnil předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek.
„Akcelerační zóny umožní stavět tam, kde dnes brání zbytečné bariéry, a současně dají obcím a krajům nástroje i motivaci, aby pomohly rychle řešit nedostatek bytů. Na jednom místě by v akceleračních zónách bylo vyřešené územní plánování, majetkové vypořádání a byla by tam velká motivace stavět. Potřebujeme prolomit dnešní procesy a neflexibilní přeregulované územní plány, aby se dalo stavět město, kde se lidem dobře žije,” dodal přední český ekonom a člen NERVu Libor Dušek, který za Piráty kandiduje v Praze.
Součástí návrhu zároveň není jenom bydlení, ale umožnění výstavby takových čtvrtí, kde jsou i obchody a jiné provozovny nebo vysokoškolské kampusy či technologické parky – aby nové čtvrti nebyly „městy duchů“, ale měly svá místní centra a nabízely pro své obyvatele i vyžití. A aby se v nich lidé mohli bez problémů pohybovat i pěšky a dojít si třeba z domu na nákup. Klíčová je také dopravní dostupnost. Nové čtvrti proto mají vznikat blízko zastávek veřejné dopravy.
„Máme v Česku řadu dobrých železničních spojení a celkově kvalitní veřejnou dopravu. Akcelerační zóny by mohly vznikat v dojížďkové vzdálenosti do center velkých metropolí. Bylo by to daleko lepší, než když dnes vzniká sídelní kaše bez občanské vybavenosti. Jak ukazují konkrétní paragrafy, zákon máme připravený tak, abychom ho mohli během prvních 100 pracovních dnů schválit a už za dva roky se začalo stavět,” uzavřel Michálek.
Tři pilíře akceleračních zón
- Umožnit stavět blokové čtvrti s bydlením a vybaveností ve veřejném zájmu, přednostně na brownfieldech, na nevyužitých plochách uvnitř měst, i zcela nové čtvrti v místech dobře dostupných kapacitní veřejnou dopravou.
- Zrychlit plánování a výstavbu těchto čtvrtí odstraněním byrokratických překážek a stanovením lhůt úřadům.
- Motivovat obce i majitele pozemků, aby se jim vyplatilo stavět co nejrychleji.
Vybrané části pirátského návrhu na akcelerační zóny pro výstavbu bydlení a výňatky z připravované legislativy najdete zde: https://pi2.cz/akceleracnizony